8 مارس 2022- یک رژیم غذایی نوردیک سالم می تواند از طیف وسیعی از بیماری ها جلوگیری کند. تا به حال، فواید سلامتی که توسط محققان به رژیم نوردیک نسبت داده شده بود، عمدتاً بر کاهش وزن متمرکز بود. اما محققان در یک مطالعه جدید، شواهد روشنی یافتند که نشان می‌دهد رژیم نوردیک می‌تواند سطح قند و کلسترول خون را حتی بدون از دست دادن وزن، کاهش دهد. به ویژه، آنها به ترکیب چربی های این رژیم غذایی به عنوان توضیح احتمالی برای این اثرات مثبت اشاره کردند.

انواع توت ها، سبزیجات، ماهی، غلات کامل و روغن کلزا، اینها اجزای اصلی مفهوم رژیم غذایی نوردیک هستند که در دهه گذشته به عنوان رژیمی بسیار سالم، خوشمزه و پایدار شناخته شده است. این رژیم غذایی می تواند از چاقی جلوگیری کند و خطر بیماری های قلبی عروقی، دیابت نوع 2، فشار خون و کلسترول بالا را کاهش دهد.

تاکنون، تحقیقات رژیم نوردیک در درجه اول با تأثیر مثبت رژیم غذایی بر سلامتی بدنبال کاهش وزن مرتبط بوده است. اما تجزیه و تحلیل جدیدی که توسط محققان دانشگاه کپنهاگ انجام شد، به وضوح نشان می دهد که رژیم نوردیک فواید سلامتی مثبتی دارد، صرف نظر از اینکه فرد وزن کم می کند یا خیر.

دکتر لارس اوو درگستد، رئیس بخش تغذیه، و ورزش در دانشگاه کپنهاگ توضیح داد: این موضوع تعجب آور است زیرا اکثر مردم بر این باورند که اثرات مثبت این رژیم بر قند خون و کلسترول، صرفاً به دلیل کاهش وزن است. در اینجا، ما دریافتیم که اینطور نیست، مکانیسم‌های دیگری نیز در کار هستند.

دکتر درگستد به همراه محققانی از فنلاند، نروژ، سوئد و ایسلند، نمونه‌های خون و ادرار 200 فرد بالای 50 سال را که همگی دارای BMI بالا و خطر ابتلا به دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی بودند، بررسی کردند. شرکت‌کنندگان به دو گروه تقسیم شدند: یک گروه غذاها را طبق توصیه‌های رژیم نوردیک و گروه دیگ که گروه کنترل بود، رژیم غذایی معمول خود را ادامه دادند. پس از شش ماه نظارت، نتایج مشخص شد: گروهی که به مدت شش ماه از رژیم نوردیک استفاده کرده بودند، به طور قابل توجهی سالم تر شده، بطوریکه سطح کلسترول، سطح کلی چربی اشباع و غیر اشباع در خون آنها پایین تر بود، و تنظیم قند خون آنها در مقایسه با گروه کنترل بهبود یافته بود. محققان سعی کردند وزن افراد گروه رژیم نوردیک را ثابت نگه دارند، به این معنی که به آنها گفته شد در صورت کاهش وزن بیشتر غذا بخورند.

چربیهای موجود در این رژیم غذایی سبب سلامت فرد می شوند

به جای کاهش وزن به تنهایی، محققان به ترکیب منحصربفرد چربی ها در یک رژیم نوردیک، به عنوان توضیح احتمالی برای مزایای سلامتی قابل توجه آن اشاره کردند.

دکتر درگستد گفت: با تجزیه و تحلیل خون شرکت‌کنندگان، می‌توان دریافت که افرادی که بیشترین بهره را از این تغییر رژیم غذایی بردند، دارای مواد محلول در چربی متفاوتی نسبت به گروه کنترل بودند. این نشانه‌ای است که چربی‌های موجود در رژیم نوردیک، احتمالاً مهم‌ترین نقش را در ایجاد این تأثیرات مثبت بازی می‌کنند، چیزی که من انتظارش را نداشتم.

چربی‌های موجود در رژیم نوردیک از ماهی، دانه‌های کتان، آفتابگردان و کلزا (کانولا) به دست می‌آیند. به طور کلی، آنها ترکیب بسیار مفیدی برای بدن هستند، اگرچه محققان هنوز به طور دقیق توضیح نداده اند که چرا به نظر می رسد این چربی ها هم سطح قند خون و هم کلسترول را کاهش می دهند.

دکتر درگستد گفت: ما فقط می‌توانیم حدس بزنیم که چرا تغییر در ترکیب چربی تا حد زیادی برای سلامتی ما مفید است. با این حال، می‌توانیم تأیید کنیم که عدم مصرف مواد غذایی بسیار فرآوری شده و مصرف چربی‌های اشباع حیوانی کمتر، تأثیر بسیار مثبتی بر بدن ما دارد. بنابراین، چربی ترکیب رژیم نوردیک، که دارای چربی‌های غیراشباع امگا 3 و امگا 6 است، احتمالاً بخش قابل توجهی از توضیح اثرات رژیم غذایی نوردیک بر سلامتی است، حتی زمانی که وزن شرکت‌کنندگان ثابت می ماند.

حقایقی در مورد توصیه های تغذیه ای شمال اروپا

توصیه های تغذیه ای نوردیک، توسط متخصصان رژیم غذایی در سال 2012 پذیرفته شد و امسال به روز رسانی گردید.

این نوع رژیم غذایی با کشورهای شمال اروپا شامل دانمارک، سوئد، نروژ، فنلاند، گرینلند، جزایر فارو، و ایسلند سازگار است. این رژیم غذایی مبتنی بر موادی است که به صورت محلی تولید می شوند و در نتیجه پایدار هستند.

غذاهای توصیه شده شامل سبزیجاتی مانند نخود، لوبیا، کلم، پیاز و سبزیجات ریشه دار و همچنین میوه ها از جمله سیب، گلابی، آلو و توت است. همچنین آجیل، دانه ها، غلات کامل، ماهی و صدف، و همچنین روغن های گیاهی تهیه شده از کلزا، آفتابگردان یا بذر کتان توصیه می شود. در نهایت، محصولات لبنی کم‌چرب نیز توصیه می‌شود، و همچنین نسبت گوشت به میزان قابل توجهی کمتر از مصرف فعلی است.

این رژیم غذایی به تامین اسیدهای چرب مهم، مواد معدنی، ویتامین ها و مواد گیاهی برای بدن کمک می کند که تأثیر مثبتی بر سلامت ما دارند و از جمله خطر لخته شدن خون، دیابت نوع 2، فشار خون بالا و سطح کلسترول و بیماری های قلبی عروقی به طور کلی را کاهش می دهند.

کاهش وزن مرتبط با یک رژیم نوردیک

محققان تاکید کردند که کاهش وزن، که اغلب ناشی از الگوی رژیم غذایی نوردیک است، همچنان برای مزایای کلی این رژیم غذایی برای سلامتی بسیار مهم است. دکتر درگستد گفت: این مطالعه به سادگی نشان می دهد که تنها کاهش وزن نیست که منجر به مزایای این رژیم می شود، بلکه ترکیب منحصر به فرد چربی های آن نیز نقش مهمی در این مزایا ایفا می کنند.

منبع:

https://www.sciencedaily.com/releases/2022/03/220308102754.htm